سه شنبه 04 اردیبهشت ماه 1403
  ورود |عضويت
1399/05/22

گرمای هوا محاسبات گوجه‌کاران را به هم زد


عدم صادرات و هم‌زمانی در برداشت عامل افزایش عرضه در بازار داخل

اصغر رستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تشریح وضعیت بازار گوجه ‌فرنگی اظهار کرد: گوجه فرنگی از محصولات تازه‌خوری است و سطح زیرکشت آن در مناطق مختلف کشور متفاوت است و محصول مورد نیاز کشور نیز مقدار مشخصی است و بازار می‌تواند گوجه فرنگی را با ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن تلرانس جذب می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تشریح دلایل اعتراض اخیر گوجه‌کاران اصفهانی بیان کرد: بازار صادراتی گوجه فرنگی به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان در سال‌های قبل بسیار خوب بود اما امسال صادرات به عراق انجام نشد و در بسیاری از استان‌ها سطح زیرکشت افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم‌های متناسب با اقلیم اصفهان در محصول گوجه فرنگی هم‌زمانی رسیدگی دارند اما با وجود مدیریت خوب کشاورزان در انتخاب سطح زیر کشت، به ویژه در بخش مرکزی، ورود گوجه‌ استان‌های دیگر به بازار اصفهان و گرمای هوا باعث شد گوجه که باید طی دو ماه برسد و در سه نوبت برداشت شود همگی به یکباره رسیده و زمان برداشت آن‌ها فرابرسد که عرضه بیش از حد محصول به بازار را در پی دارد و بر اساس اصول اقتصادی وقتی حجم عرضه بیش از تقاضای بازار باشد قیمت کاهش می‌یابد.

رستمی گفت: در استان‌های مجاور که گوجه آن‌ها زودتر رسیده بود محصول با قیمت هر کیلوگرم هزار تومان خریداری شد که ۷۰۰ تومان را کارخانه رب و ۳۰۰ تومان را دولت در قالب خرید حمایتی پرداخت می‌کند که طرح پس از اجرا به مدت چند روز در ۳۱ تیر ماه به پایان رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: با توجه به این که برداشت گوجه اصفهان پس از ۳۱ تیر آغاز می‌شد، پیش از پایان موعد دستورالعمل برای تمدید آن با وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کردیم تا در بازه بیست روزه برداشت گوجه اصفهان از امتیاز این طرح استفاده کنیم.

وی یادآور شد: آمار فروش گوجه هر یک از کشاورزان به کارخانجات رب موجود است و هر زمان آن مبلغ تخصیص پیدا کند به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

رستمی درباره نگرانی برخی کشاورزان در روزهای اخیر عنوان کرد: کیفیت گوجه تحویلی به کارخانه از سوی برخی کشاورزان کاهش پیدا کرد و به همین دلیل کارخانه قیمت خرید را از ۷۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان کاهش داد که همین مسأله موجب نگرانی کشاورزان شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: جلساتی با حضور کشاورزان در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار و پس از آن در مکاتبه با کارخانه رب و سازمان تعاون روستایی مقرر شد گوجه از قرار کیلویی ۷۰۰ تومان خریداری شود و کشاورزان محصولاتشان را سورت کنند و میزان خرید از کشاورزان به دقت ثبت شود تا مشکلی برای پرداخت کمک حمایتی در صورت تمدید دستورالعمل نداشته باشیم.

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
  کاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 149
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 149

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 4005757
Visitors بازديد هاي امروز: 2355
Visitors بازديد هاي ديروز: 2365

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/04 پرتال مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا